• شیراز. خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱
  • ID : Draysan.pirmoradi
  • drpirmoradidds@gmail.com
  • 09170013859

جراحی لثه و هر آنچه که باید درباره آن بدانید !

طبق گفته انجمن دندانپزشکان آمریکا ، نزدیک به 47.2 درصد از آمریکایی های که بالای 30 سال سن دارند. به نوعی بیماری پریو دنتال (که بیشتر بنام بیماری لثه شناخته شده است) دچار هستند. جراحی لثه معمولا به هدف بهبود اثرات بیماری پریو دنتال یا اصلاح وضعیت لثه که شامل ساختارهای اطراف دندان است، انجام می شود. این نوع از جراحی ها جزء معدود روش هایی است که می تواند به مشکلات بیماری های لثه قابل برگشت کمک کند به همین منظور پیشنهاد می کنیم که مطالب زیر را مطالعه کرده تا اطلاعاتی درباره نحوه انجام و چگونگی پروسه درمانی آن کسب کنید.

جراحی لثه چیست ؟

در واقع جراحی لثه پروسه ای است که بخشهایی از لثه را از درون یا اطراف دندان به منظور التیام بیماری های لثه خارج کرده که اینکار باعث بلند شدن طول دندان نیز می شود چون قسمتی از لثه که اطراف دندان را گرفته خارج شده است.

اصولا عمل جراحی توسط دندانپزشکانی که آموزش های پریودنتال را دیده باشند قابل انجام است. اما بهتر است توسط یک متخصص لثه یا پریودنتیست (periodontist) انجام شود.

  • طبق تعریف آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAp): یک پریودنتیست کسی است که به عنوان یک دندانپزشک آموزش های لازم تخصصی دانشگاهی را در زمینه شرایط و درمان بیماری های لثه دیده باشد.
  • Gingive plasty چیست؟ نوعی از جراحی لثه است که ملایم تر از Gingivectomy است و فقط شامل برداشتن جزئی و فرم دادن سطوح لثه می باشد. این در حالی است که در Gingivectomy بخش کاملی از یک لثه را برمی دارند.

جراحی لثه چگونه انجام می شود؟

از جمله ابزارهای به کار برده شده برای برش دادن در طی انجام عمل جراحی ، چاقوی جراحی ( Scalpel ) می باشد. اما در بعضی از مواقع از لیزر با فرکانس پایین هم استفاده می شود.

ابتدا ناحیه جراحی، بی حس می شود تا احساس دردی حین پروسه جراحی وجود نداشته باشد. پس بافت مورد نظر که دچار بیماری شده است، برش داده و خارج می کنند مابقی بافت لثه که سالم است به کمک بخیه به داخل و اطراف دندان بخیه زده شود. در نهایت ، با کمک محلول های مخصوص شستشو ناحیه جراحی شستشو داده می شود. بعد از آنکه عمل جراحی انجام شد، یک پانسمان مخصوص جراحی ( pack ) بر روی لثه و دندان های ناحیه جراحی و مجاور آن کشیده می شود که این پانسمان حدودا تا یک هفته در محل جراحی شده باقی می ماند.

معمولا به بیمار توصیه می شود در این مدت با دهانشویه های anti bacterial دهان را شستشو دهد که به فرآیند بهبودی محل جراحی بسیار کمک می کند.

چه مراقبت هایی را باید بعد از جراحی انجام داد ؟

بیشتر بیمارانی که عمل جراحی لثه انجام داده اند معمولا در مدت زمانی کمتر از یک ماه می توانند بصورت عادی مراقبت های بهداشتی دهان خود را انجام دهند. در این مدت بررسی های منظم از محل جراحی توسط متخصص لثه انجام می شود که فرآیند بهبود زخم جراحی با موفقیت در حال پیشروی می باشد.

همچنین معمولا پزشکی که عمل جراحی را انجام داده است بخواهد ابتدا هر سه ماه یکبار و بعدها حداقل دو بار در سال شما را ویزیت کند تا یکسری پیشگیری های بهداشتی را از طریق جرمگیری و پاکسازی محل و اطراف جراحی انجام دهد.

این مقاله با هدف ارتقاء درک و دانش عمومی بهداشت دهان و دندان تنظیم شده است و هرگز نمی تواند اطلاعات آن را با چکاب و نظر یک متخصص لثه مقایسه کرد. همواره پیشنهاد می شود که در خصوص تصمیم گیری در مورد هر نوع وضعیت درمانی به مشاوره حضوری دندانپزشک اقدام نمایید.

اشتراک گذاری :

شیراز

خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱

تلفن کلینیک

09170013859 - 07136314541

ساعت کاری کلینیک

شنبه تا پنجشنبه - 8:00 - 17:00