• شیراز. خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱
  • ID : Draysan.pirmoradi
  • drpirmoradidds@gmail.com
  • 09170013859

سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت در چه زمانی نیاز است؟

سینوس لیفت که از آن به عنوان تقویت سینوس (sinus angmentation) نیز یاد می شود. یک نوع عمل جراحی است که در آن به فک بالای شما در ناحیه دندان های آسیاب کوچک (پرمولر) و آسیاب بزرگ ( مولر ) برای ایجاد فضای کافی استخوانی جهت قرار دادن ایمپلنت با طول و قطر مناسب انجام می شود.

در چه مواقعی انجام عمل جراحی سینوس لیفت لازم و ضروری است؟

سینوس لیفت زمانی انجام می شود که ارتفاع استخوان در فک بالا به اندازه کافی نباشد یا اینکه سینوس ها بیش از حد به لبه فک نزدیک باشند به گونه ای که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنتنباشد. زمانی که دندان های آسیاب کوچک و بزرگ در فک بالا کشیده می شود، حفره سینوس تمایل به رشد به سمت پایین پیدا می کند و همین امر باعث تضعیف استخوان در فک بالا می شود. در این حالت با عمل سینوس لیفت غشاء سینوس به طرف بالا سوق داده می شود و در آن ناحیه پودر استخوان جهت استخوان سازی قرار داده می شود. این عمل جراحی که معمولا توسط افراد متخصص پریو و ایمپلنت انجام می شود.

دلایلی متعددی برای این مسئله وجود دارد :

بیمارانی که دندان های فک بالای خود را از دست داده اند، به ویژه دندان های عقب یا دندان های آسیاب، که استخوان کافی برای اینکه ایمپلنت کار گذاشته شود ندارند. چرا که به دلیل آناتومی جمجمه فک بالا نسبت به فک پایین استخوان کمتری دارد. حتی ممکن است استخوان به دلیل بیماری های پریودنتال (لثه) از بین رفته باشد. همچنین از دست دادن دندان نیز ممکن است به از بین رفتن استخوان منجر شود. هنگامی که دندان کشیده می شود، استخوان شروع به جذب شدن به سمت داخل می کند. همچنین این سینوس می تواند با افزایش سن شما بزرگتر شود. عمل جراحی سینوس لیفت در سال های اخیر جهت قرار دادن ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته بسیار مرسوم و رایج شده است.

مقدمات و آماده سازی برای جراحی سینوس لیفت :

پیش از انجام دادن سینوس لیفت نیاز هست تا عکس x-ray تهیه شود تا دندانپزشک بتواند اطلاعاتی در مورد آناتومی فک و سینوس شما بدست آورد. همچنین ممکن است به نوع خاصی از عکس برداری به نام توپوگرافی کامپیوتری یا همان سی تی اسکن نیاز داشته باشید. سی تی اسکن به دندانپزشک این امکان را می دهد تا به طور کاملا دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود شما را اندازه گیری و سلامت سینوس شما را ارزیابی کند . اگر شما آلرژی فصلی دارید باید برنامه ریزی کنید زمان سینوس لیفت را انجام دهید که سینوس های شما را درگیر آلرژی نبوده و یا به عبارتی فعال نباشند.

جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

جراح شما بافت لثه را در جایی که دندان های عقبتان قرار دارد برش می دهد. بافت لثه که برداشته شود و استخوان نمایان  می گردد . داخل استخوان یک روزنه کوچک بیضی شکل باز می شود. سپس غشاء سینوس به آرامی بالا داده می شود. پس از آن مواد پیوندی استخوان داخل فضایی خالی ایجاد شده قرار داده می شوند. مقدار استخوانی که استفاده می شود متفاوت خواهد بود اما معمولا چندین میلیمتر استخوان بالای فک اضافه می شود.

هنگامی که استخوان سر جایش قرار گرفت بافت لثه بخیه می شود. بسته به نظر پزشک ایمپلنت همزمان با جراحی سینوس یا در بعضی موارد در زمانی حدود 4 الی 9 ماه بعد از جراحی قرار داده می شود. این زمان به مواد پیوند دهنده اجازه می دهد تا به طور کامل با استخوان شما پیوند خورده و یکی شوند. مدت زمان لازم وابسته به مقدار استخوانی است که به آن نیاز خواهید داشت. پس از پروسه سینوس لیفت ، ممکن است کمی تورم در نواحی اطراف آن داشته باشید. ممکن است از دهان یا بینی خون ریزی داشته باشید. به شدت عطسه نکنید و یا بینی خود را به شدت تخلیه نکنید . چرا که ممکن است باعث جا به جایی مواد پیوند یا باز شدن بخیه شود.

دندانپزشک شما ممکن است به شما اسپری آب و نمک بدهد تا به وسیله آن غشاء داخلی بینی خود را مرطوب نگه دارید. برای شما دارو تجویز کند تا از لخته شدن خون و التهاب جلوگیری شود. همچنین به شما مسکن ، آنتی بیوتیک و یک دهانشویه ضد میکروبی جهت جلوگیری از عفونت داده خواهد شد.

چه زمانی لازمه با پزشک خود تماس بگیرید؟

پس از سینوس لیفت اگر یکی از موارد زیر را مشاهده کردید به جراح خود مراجعه کنید :

اگر خونریزی ،تورم یا درد به مرور زمان بدتر شد.( درد و تورم ، باید پس از 2 روز شروع به کم شدن کند )
اگر خونریزی پس از 1 یا 2 روز متوقف نشد.
اگر رنگ خون ناشی از خونریزی قرمز روشن بود و شدت آن زیاد باشد.( در خونریزی طبیعی پس از این پروسه رنگ خون
باید قرمز تیره و شدت آن آرام و احتمالا همراه با لخته باشد )
اگر فکر می کنید پس از عطسه یا تخلیه شدید بینی مواد استخوانی از جای خود جدا شده است . اگر به مرور زمان درد کاهش پیدا نکرد، اگر مدام تب کردید.

شیراز

خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱

تلفن کلینیک

09170013859 - 07136314541

ساعت کاری کلینیک

شنبه تا پنجشنبه - 8:00 - 17:00