• شیراز. خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱
  • ID : Draysan.pirmoradi
  • drpirmoradidds@gmail.com
  • 09170013859

پروتز ثابت دندان

پروتز در دندانپزشکی

پروتز ثابت در دندانپزشکی چیست؟

کلمه پروتز به قطعه ای گفته می شود که جایگزین عوضی از دست رفته می شود. پروتز در دندانپزشکی بر دو نوع ثابت و متحرک استوار است.

  • روکش دندان:

وقتی دندانی به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی ، ضربه ، درمان ریشه و ... در حدی ضعیف شده باشد که از نظر دکتر با مواد ترمیمی قابل نگهداری نباشد روکش دندان پیشنهاد می شود . روکش مثل یک بافت یک پارچه دندان را دربر می گیرد و مانع شکستن آن در برابر نیروهای جویدن و فکی می شود.

 

  • انواع پروتز ثابت و مواد تشکیل دهنده آن ها:

  1. از جنس تمام فلز
  2.  PFM که همان porcelain fused to metal  فلزی می باشد که از پرسلن می باشد.
  3. زیرکونیا : تمام روکش یک پارچه از پرسلنی بنام زیرکونیا ساخته می شود که استحکام خیلی قوی ایجاد می کند و در تمام نقاط دهان قابل استفاده و ظاهر خیلی بهتری از روکش PFM دارد.نقطه ضعف این روکش باند ضعیف به دندان است.
  4. تمام سرامیک : جدیدترین تکنیک استفاده از روکش های تمام سرامیک می باشد. که هم باند بسیار قوی به دندان دارد وهم ظاهر زیبا و مطابق با سایر دندان ها را دارد و در تمام نقاط دهان قابل استفاده می باشد.
  5. گلاس : نوعی از روکش های بدون فلز می باشد که ظاهری زیبا دارد.

 

  • برخی نکات مهم در خصوص روکش دندان:

  1. نکته مهم در انتخاب روکش ها، طرح درمان پزشک و بررسی بودجه بر اساس نیاز بیمار می باشد. امروزه بیشتر انتخاب ها برروی تمام سرامیک ها می باشد. به خاطر استحکام ، زیبایی و دوام طولانی مدت روکش ها به عنوان پروتز ثابت است.
  2. مدت زمان ساخت روکش به چه صورت است؟ مدت زمان ساخت روکش از جلسه ای که دکتر با شما ملاقات می کند و دندان شما را برای روکش آماده سازی می کند زمانی بین یک الی دو هفته زمان می برد.
  3. نکته مهم در انتخاب روکش ها، طرح درمان پزشک و بررسی بودجه بر اساس نیاز بیمار می باشد. امروزه بیشتر انتخاب ها برروی تمام سرامیک ها می باشد به خاطر استحکام ، زیبایی و دوام طولانی مدت روکش ها به عنوان پروتز ثابت است.
  4. دوام یک روکش چگونه است؟ روکشی که دارای تطابق مناسب با لثه شما باشد و ظاهر مناسبی داشته باشد و بیمار مراقبت خوبی از آن به عمل آورد می تواند سال های طولانی در دهان سرویس دهد.

 

  • آنله ها و اینله های سرامیکی

 در تعریف اینله و آنله های سرامیکی می توانیم بگوییم یک راه حل محافظه کارانه در ترمیم های وسیع است. می تواند یک جایگزین با دوام ، زیبا و با ظاهر طبیعی و مقاوم نسبت به ترمیم های مستقیم دندان مثل آمالگام و کامپوزیت باشد. و بعنوان تعریف جامع تر وقتی دندان به اندازه تراش یک روکش تخریب نشده باشد ولی نیاز به محافظت بیشتری نسبت ترمیم های مستقیم باشد از اینله و آنله های سرامیکی استفاده می کنیم. اینله و آنله ها از جنس های مختلف تمام طلا ، سرامیک  و کامپوزیت ساخته می شود.

 

بریج زمانی پیشنهاد می شود که شما یک تعداد بیشتری دندان از دست داده باشید . فاصله ای که بعد از کشیدن دندان اتفاق می افتد باعث چرخش و جا به جایی دندان های اطراف به داخل فضای دندان  کشیده شده می شود. که در ادامه باعث به هم خوردن اکلوژن ( بر هم آیی دندان ها ) و مشکلات فکی می شود. امروزه با معرفی ایمپلنت های دندانی که به تنهایی فضای خالی را پر می کند. استفاده از بریج ها محدودتر شده مگر تحت شرایطی بنا به تشخیص پزشک و یا مشکلات  اقتصادی بیمار.

 

بریج چگونه ساخته می شود؟

 برای ساخت یک بریج برای جایگزینی بطور مثال یک دندان باید دندان های اطراف ناحیه بی دندانی از جلو و عقب به اندازه تراش روکش ، تراش بخورند. در مواردی که دندان ها عصب کشی نشده باشد بنا به تشخیص پزشک باید عصب کشی شود همچنین بریج ها در انواع PFM یا تمام سرامیک ساخته می شوند.

بسیار محکم و مطمئن است

بهبود ظاهر صورت

امکان تعویض روکش

نکاتی در مورد طول عمر پروتز ثابت، روکش دندان و بریج :

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بیشترین موردی که در دوام و طول عمر روکش و بریج (پروتز ثابت) شما تاًثیر دارد بهداشت دهانی خوب می باشد. بریج ها و روکش دندان ممکن است بواسطه پوسیدگی و بیماری لثه و دندان های زیرین قابل استفاده نباشد. لثه و دندان های خود را با مسواک زدن به کمک خمیردندان حاوی فلوراید دو بار در روز و نخ دندان کشیدن تمیز و سالم نگهداری کند. دندانپزشک خود را برای چکاب دندان ها و روکش های خود طی یک برنامه مشخص ملاقات کنید.
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به روکش و بریج (پروتز ثابت) خود از جویدن غذاهای خیلی سفت ، یخ و مواردی که خیلی سخت و سفت می باشد اجتناب کنید.

شیراز

خیابان وکلا. نبش کوچه سوم. ساختمان ستاوند ۱

تلفن کلینیک

09170013859 - 07136314541

ساعت کاری کلینیک

شنبه تا پنجشنبه - 8:00 - 17:00